Numerical Methods and new Information Technologies - Experiences and Challenges

Authors

  • Marcelo A. Cabrera Castro Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Avellaneda, Departamento de Ingeniería Química. Villa Dominico, Argentina. & Universidad Nacional de Avellaneda, Departamento de Tecnología y Administración, Ingeniería en Materiales. Piñeyro, Argentina.
  • Elías D. Ríos Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Avellaneda, Departamento de Ingeniería Química. Villa Dominico, Argentina. & Universidad Nacional de Avellaneda, Departamento de Tecnología y Administración, Ingeniería en Informática. Piñeyro, Argentina.
  • Paula García Quenardelle Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Avellaneda, Departamento de Ingeniería Química. Villa Dominico, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.70567/mc.v41i23.119

Keywords:

Numerical Methods, teaching, curriculum desing, programming

Abstract

The Basic Numerical Analysis course incorporated various experiences, emphasizing the use of technological tools by both faculty and students. A hybrid teaching method combining in-person classes with online activities was employed. Specific audiovisual resources were created to help students enhance their programming skills. Students were given access to cloud resources like Google Colaboratory (Colab) and Overleaf to improve their understanding and application of numerical methods such as root-finding, optimization, and ordinary differential equations. These platforms facilitated information exchange among students and faculty, as well as among students themselves. The integration of these tools expanded faculty teaching capabilities and encouraged students to utilize innovative resources for exploring and applying concepts in Numerical Analysis.

References

Brumat M. Nuestras universidades públicas argentinas frente a la pandemia COVID-19. EDUPA, 2022.

Cabrera Castro M., Gatto M., y Ríos E. Integración a ingeniería química de un curso de análisis numérico. Mecánica Computacional, 32:1019-1028, 2018.

CONFEDI. Propuesta de estándares de segunda geneneración para la acreditación de carreras de ingeniería en la República Argentina- Libro Rojo de CONFEDI. Universidad FASTA Ediciones, 2018.

Galli M.G. y Kanobel M.C. ChatGPT en Educación Superior: explorando sus potencialidades y sus limitaciones. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 35(2):174-195, 2023. ISSN 2610-7759, 0798-1228. https://doi.org/10.54674/ess.v35i2.815

Galli M.G., Kanobel M.C., Chaparro A., Ithurralde P., y Pavelek I. Integridad académica y uso de inteligencia artificial generativa: Desafíos éticos para la educación del siglo xxi. I Congreso Internacional de Inteligencia Artificial y Educación, 2024.

Kluyver T., Ragan-Kelley B., Pérez F., Granger B., Bussonnier M., Frederic J., Kelley K., Hamrick J., Grout J., Corlay S., Ivanov P., Avila D., Abdalla S., y Willing C. Jupyter notebooks - a publishing format for reproducible computational workflows. En F. Loizides y B. Schmidt, editores, Positioning and Power in Academic Publishing: Players, Agents and Agendas, páginas 87 - 90. IOS Press, 2016. https://doi.org/10.3233/978-1-61499-649-1-87

OpenAI. ChatGPT, 2024. Versión de GPT-4.

Van Rossum G. y Drake F.L. Python 3 Reference Manual. CreateSpace, Scotts Valley, CA, 2009. ISBN 1441412697.

Published

2024-11-08

Issue

Section

Conference Papers in MECOM 2024