The New Subject Computing and Numerical Calculation in the Faculty of Exact Physical and Natural Sciences of the National University of Córdoba - Curricular and Technological Design
DOI:
https://doi.org/10.70567/mc.v41i23.121Keywords:
Computer Science, Numerical Calculation, Skill-Based Learning, STEM EducationAbstract
The Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences of the National University of Córdoba is in the process of accrediting new study plans. The case presented is that of the new subject Computing and Numerical Calculus, belonging to the Department of Computing, framed in the basic sciences block and characterized by its massive nature. The experience of the teaching staff is the basic input used for the complete development of the proposal. The curricular design defines contents, objectives, didactic activities, bibliography and evaluation methods. The technological tools used to generate the evaluations are virtual classroom resources and artificial intelligence. This development is part of a research project approved by the institution. The production of a specific textbook completes the educational offer. The objective of this presentation is to present the knowledge, teaching experiences, tools and procedures used both for the curricular design and for the technological support.
References
Bartó, C., Reseña Histórica del Centro de Cálculo de la Universidad Nacional de Córdoba, 1979-1992. III Simposio Argentino de Historia, Tecnologías e Informática - JAIIO 50, Argentina, 2021.
Bronson, G. J., C++ para ingeniería y ciencias, International Thomson Editores, 2000. Burden, R. L., y Faires, J., Análisis numérico, Cengage Learning, 2011.
Cerato, A., y Gallino, M. Competencias genéricas en carreras de ingeniería. Revista Ciencia y Tecnología,13, 83-94, 2013. https://doi.org/10.18682/cyt.v1i13.58
Chapra, S. C., y Canale, R. P., Métodos numéricos para ingenieros, McGraw Hill, 2013.
CONFEDI, Propuesta de Estándares de Segunda Generación para la Acreditación de Carreras de Ingeniería en la República Argentina. Libro Rojo de CONFEDI, 2018.
Cukerman, U., Aprendizaje centrado en el estudiante: un enfoque imprescindible para la educación en ingeniería. Aseguramiento de la calidad y mejora de la educación eningeniería: Experiencias en América Latina, 27-39,2018.
Deitel, H. M., y Deitel, P. J., Cómo programar en C+, Pearson Educación, 2003.
Kong, Q., Siauw, T., y Bayen, A., Python Programming and Numerical Methods: A Guide for Engineers and Scientists, Elsevier Science, 2020.
Litwin, E., El oficio de enseñar. Condiciones y contextos, Paidós, 2013.
Maggio, M., Enriquecer la enseñanza. Los ambientes de alta disposición tecnológica como oportunidad, Paidós, 2013.
Marzal Varó, A., Gracia Luengo, I., y García Sevilla, P., Introducción a la programación con Python 3. Publicaciones de la Universitat Jaume I, 2014. https://doi.org/10.6035/Sapientia93
Morales B., y Landa F., Aprendizaje basado en problemas, problem-based learning. Theoria, (13), 145-147, 2004.
Perrenoud, Ph., Construir las competencias, ¿es dar la espalda a los saberes?. Revista de Docencia Universitaria, número monográfico I1, 2008. https://doi.org/10.4995/redu.2008.6270
Tobón, S., El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Revista Acción Pedagógica, 16(1): 14-28, 2007.
Weber, J. F., Computación y Cálculo Numérico, Universitas, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Argentine Association for Computational Mechanics

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This publication is open access diamond, with no cost to authors or readers.
Only those papers that have been accepted for publication and have been presented at the AMCA congress will be published.